Reilu Isännöinti syntyi halusta muuttaa isännöintialaa. Reilun perustajat olivat kyllästyneet tahoillaan huonoon isännöintiin ja päättivät tehdä asialle jotain.
Yksi näistä konkreettisista ongelmista oli/on se, ettei hallinnollinen isännöitsijä valitettavasti tunne juurikaan hallinnoimiaan yhtiöitä. Välillä tilanne on jopa niin huono, että isännöitsijä ei ole käynyt hallinnoimassaan yhtiössä kertaakaan. Omakohtainen tarina kertoo myös isännöitsijästä, joka aikoinaan yritti päästä yhtiökokoukseen raitiovaunulla. Isännöintitoimisto sijaitsi Töölössä ja kohde Vuosaaressa, jota isännöitsijä ei tiennyt. Esimerkki kertoo vahvasti kiinnostuksen puutteesta ja edelleen valitettavan usein asiakkaan täydellisestä aliarvioimisesta. Ratikkaa ei Vuosaaressa ole ainakaan toistaiseksi näkynyt, eikä näkynyt ko. isännöitsijääkään, jonka isännöintisopimus irtisanottiin.
Valtaosa hallinnollisista isännöitsijöistä on sitä mieltä, että kiinteistö- ja tonttikierrokset eivät kuulu hallinnolliselle isännöitsijälle. Ainoastaan teknisille. Ja jos sellaisia tehtäisiin hallinnollisen isännöitsijän toimesta, niin ainakin siitä otetaan erillinen veloitus. Toki näin onkin, jos tehdään tarkka ja kattava kartoitus tai esim. kattokuntotarkastus. Reilun mielestä hallinnollisen isännöitsijänkin kannattaa kuitenkin jalkautua säännöllisesti taloyhtiöön, tekemään kevyempi ja omaehtoinen yleiskatsaus.
Reilun isännöitsijät haluavat tuntea hallinnoimansa yhtiöt. On selvää, että jos isännöitsijä käy säännöllisesti tekemässä yleiskatsauksen yhtiön tilasta, niin eipä siitä ainakaan haittaa ole. Päinvastoin; isännöitsijä näkee säännöllisesti omin silmin, mikä on esim. piha-alueiden ja rakennusten yleisilme ja kannattaisiko asioille tehdä jotain. Proaktiivisesti. Näistä käynneistä syntyy kuvallinen raportti käyttäen Admicom Vision -mobiilidokumentointijärjestelmää, joka toimitetaan yhtiön hallitukselle.
Vaniljakujan kierros lähdössä, isännöitsijämme ottaa kuvia raporttiin
Reilu Isännöinnin konseptiin kuuluu se, että isännöitsijä tekee säännöllisesti omaehtoisen yleiskatsauksen jokaisessa hallinnoimassaan yhtiössä, ilman erillisveloitusta! Asiakkaat arvostavat tällaista proaktiivista, ennakoivaa ja erityisesti reilua toimintaa. Isännöitsijä näkyy ja kuuluu hallinnoimassaan yhtiössä säännöllisesti.
Esimerkkinä isännöitsijämme teki tällaisen tonttikierroksen huhtikuussa 2022 Helsingin Aurinkolahdessa, Asunto Oy Helsingin Vaniljassa. Mukana kierroksella oli myös taloyhtiön hallituksen jäseniä sekä Admicom Visionin (entinen Kotopro) edustaja. Palautteen perusteella tällaisesta proaktiivisesta toiminnasta pidetään ja sitä meinataan jatkaa. Tonttikierros edesauttoi käytännössä nopeasti myös toimenpiteitä; kierroksella havaitut huonossa kunnossa olevat aitojen päälliset oli uusittu heti seuraavalla viikolla! Kuvallinen raportti toimii siis myös kätevänä to-do -listana hallitukselle.
Havaintoja kierrokselta, Admicom Vision -raportille kuvattuna
Reilu Isännöinti muuttaa isännöintialaa, haluatko olla mukana muutoksessa?